Afgelopen dagen bezochten 23.155 kopers en liefhebbers InterClassics Brussels. Voor de 3de keer organiseerde MECC Maastricht dit weekend de beurs in Brussels Expo die inmiddels haar plek heeft verdiend tussen de grote internationale classic car shows. Met ‘The Big Five’, de vijf meest toonaangevende motormusea van Europa die hun topstukken presenteerden in een gezamenlijk paviljoen en ‘Cycle Cars & Grand Sport’, die de vergeten geschiedenis toonde van deze lichtgewicht voertuigjes, kijkt de organisatie wederom terug op een geslaagde beurs voor zowel de exposanten als bezoekers.

InterClassics Brussels 2017

De BFOV (de Belgische Federatie voor Oude Voertuigen) was deze editie prominent aanwezig middels een BFOV Village waar vele clubs vertegenwoordigd werden. Voor het eerst dit jaar werd er een ‘Art Area’ gepresenteerd waar diverse kunstenaars, galerieën en kunsthandels een zeer divers aanbod van hun mooiste werken toonden, uiteraard allemaal ‘classic car’ gerelateerd. De organisatie heeft enthousiaste reacties ontvangen van de vele bezoekers en exposanten over het totale aanbod op de beurs met als highlight de officiële opening door de al zeventien jaar wereldreizende familie Zapp samen met Sebastien de Baere (Directeur Autoworld Brussels) als vertegenwoordiger van ‘The Big Five’, gepresenteerd door televisiepersoonlijkheid Marlène de Wouters. En uiteraard de beide thema’s ‘The Big Five, presenting the European national motormuseums’ en ‘Cyclecars & Grand Sport, highlighting a forgotten motor history’.
De voorbereidingen voor de 4de editie van InterClassics Brussels zijn alweer in volle gang. ‘Wij zijn met name trots op de resultaten die wij hebben bereikt in nog maar drie jaar tijd. En kijken er naar uit volgend jaar de beurs te mogen in organiseren op 16, 17 en 18 november 2018 in het mooiste Paleis van Brussels Expo namelijk Paleis 5’. Daarnaast zullen wij ook Paleis 6, 7 en 9 gebruiken.’ aldus Erik Panis, Manager InterClassics.

InterClassics Maastricht
De 25ste editie van InterClassics Maastricht zal plaatsvinden van 11 t/m 14 januari 2018 in MECC Maastricht. Deze jubileum editie zal synoniem staan voor de highlights van de afgelopen 25 jaar. Aan de hand van de 18 thema’s die afgelopen 25 jaar de revue zijn gepasseerd zal een unieke collectie van 18 topstukken gepresenteerd worden. Uiteraard wordt er ook een breed podium geboden aan alles gerelateerd aan deze classic cars, van onderdelen tot automobilia.

InterClassics Maastricht vindt plaats van 11 t/m 14 januari 2018. Ticketsen zijn online met korting te koop: online prijs volwassenen € 16,50 t.o.v. dagkassa prijs volwassenen € 19,50. Kinderen t/m 12 jaar gratis. www.interclassicsmaastricht.nl

Vanochtend is de derde editie van InterClassics Brussels van start gegaan in Brussels Expo. De inmiddels al zeventien jaar wereldreizende familie Zapp opende samen met Sebastien de Baere (Directeur Autoworld Brussels) en Erik Panis (Manager InterClasscis) de beurs onder begeleiding van televisiepersoonlijkheid Marlène de Wouters. De komende dagen staat Brussels Expo in het teken van de mooiste en meest exclusieve oldtimers. Meer dan 1.000 klassiekers worden door zo’n 400 exposanten te koop aangeboden. Centrale thema’s dit jaar zijn ‘The Big Five, presenting the European National Motormuseums’ en ‘Cyclecars & Grand Sport, highlighting a forgotten motor history’.

Wereldreizende familie Zapp opende 3de editie InterClassics Brussels

Op de beurs die, net zoals vorige editie, volledig uitverkocht is voor exposanten zal de BFOV (de Belgische Federatie voor Oude Voertuigen) dit jaar prominent aanwezig zijn middels een heuse BFOV Village waar vele clubs vertegenwoordigd worden. Voor het eerst dit jaar wordt er een ‘Art Area’ gepresenteerd waar diverse kunstenaars, galerieën en kunsthandels een zeer divers aanbod van hun mooiste werken tonen, uiteraard allemaal ‘classic car’ gerelateerd. Dit alles in combinatie met het hoofdthema ‘The Big Five’, een zeer unieke en nog nooit vertoonde samenwerking met meest toonaangevende Europese motormusea, en ‘Cyclecars & Grand Sport’ als tweede thema, belooft de derde editie van InterClassics Brussels een zeer bijzondere beurs te worden, aldus Erik Panis, Manager InterClassics.

Zapp familie
In 2000 vertrok Herman en Candelaria vanuit Argentinië naar Alaska met 3000 euro op zak. Het oorspronkelijke plan was om naar Alaska te reizen maar de reis liep compleet anders. Inmiddels, vier kinderen rijker (Pampa, Tehue, Paloma en Wallaby), staat er meer dan 360.000 op de teller van hun Graham-Paige model 610 uit 1928 . De verkoop van hun boek ‘Spark Your Dream’ financiert de reis. Tijdens InterClassics Brussels is de familie Zapp én uiteraard hun auto aanwezig en vertellen zij graag over hun avonturen en delen ze hun anekdotes met de bezoekers en standhouders van de beurs.

InterClassics Brussels vindt plaats van vrijdag 17  t/m zondag 19 november 2017 in Brussels Expo. De klassieke autohandel beurs trekt traditiegetrouw veel kopers en liefhebbers. InterClassics Brussels is met 40.000 m2 beursoppervlakte, 400 exposanten en meer dan 1000 klassiekers het grootste klassiekerevenement van België. De organisatie van InterClassics Brussels is in handen van MECC Maastricht. Entreekaarten zijn online met korting te koop: online prijs volwassenen € 12,50 t.o.v. dagkassa prijs volwassenen € 15,00. Kinderen t/m 12 jaar gratis. www.interclassics.be

De BFOV, de Belgische Federatie voor Oude Voertuigen, zal tijdens InterClassics Brussels prominent aanwezig zijn middels een heuse BFOV Village. Aan de bezoekers en standhouders van InterClassics Brussels wordt een veelzijdig programma gepresenteerd van demonstraties, colleges en middels een bijzondere expositie zal een club in de spotlight geplaatst worden. InterClassics Brussels vindt van 17 t/m 19 november 2017 voor de derde keer plaats in Brussels Expo.

bfov

Intensiveren van de samenwerking

Al jaren voor geboorte van InterClassics Brussels (nu drie jaar geleden) is er sprake van een prettige en vruchtbare samenwerking tussen de organisatie van InterClassics en de BFOV ten aanzien van de oldtimerbeurs InterClassics Maastricht, welke overigens in januari 2018 haar 25-jarig jubileum viert. Vandaar het een vanzelfsprekendheid is dat de BFOV als voorwaardig partner ingestapt is vanaf de eerste editie van InterClassics Brussels. Gezien de ervaringen die de eerste twee jaren met zich meegebracht hebben en de kansen in het verschiet, is vanuit beide partijen besloten om de samenwerking te intensiveren. CEO BFOV - FBVA Peeter Henning: ‘Als vertegenwoordiger van clubs met klassieke voertuigen in België zien wij het als een plicht om aanwezig te zijn op de grootste oldtimerbeurs van België. En zodoende een platform te bieden voor een breder publiek om het mobiele erfgoed in leven te houden. Precies de essentie van ons bestaan dat wij mede dankzij InterClasscics Brussels kunnen vormgeven.’

 


Zodoende is de BFOV Village in het leven geroepen waarbij de BFOV, als premium partner van InterClassics Brussels, hun aangesloten clubs en leden een nog breder en professioneler podium kan bieden tijdens de beurs. Vele historische automobiel clubs zullen dan ook aanwezig tijdens InterClassics Brussels in de BFOV Village. Naast de diverse demonstraties en colleges zal er een Clubcompetitie georganiseerd worden, waarbij een professionele jury zich zal buigen over het aanbod en de mooiste presentatie en auto zal belonen met aantrekkelijke prijzen. Geïnteresseerde clubs kunnen zich voor meer informatie wenden tot de organisatie van de BFOV of InterClassics Brussels.

InterClassics Brussels vindt plaats van vrijdag 17 t/m zondag 19 november 2017 in paleis 1, 3, 4 en 8 van Brussels Expo. De klassieke autobeurs trekt traditiegetrouw veel kopers en liefhebbers. Entreekaarten zijn online met korting te koop: Online prijs volwassenen € 12,50 t.o.v. dagkassa prijs volwassenen € 15,00. Kinderen tot 12 jaar gratis. www.interclassics.be

The Big Five, Presenting The European National Motor Museums’ is het hoofdthema van de derde editie van InterClassics Brussels. De vijf leidende en meest toonaangevende motormusea van Europa zullen zich verenigen tijdens de derde editie van InterClassics Brussels. Afgelopen week troffen de vijf museumdirecteuren zich in het ‘National Motor Museum in Beaulieu (UK)’ ter voorbereiding op gezamenlijke deelname tijdens InterClassics Brussels. Nog nooit eerder vertoond en dus een unieke kans om dé topstukken uit vijf landen te aanschouwen op het gezamenlijk paviljoen tijdens InterClassics Brussels dat plaatsvindt van 17 t/m 19 november 2017 in Brussels Expo.

Vijftien topstukken motormusea Europa op InterClassics Brussels
Ieder museum zal drie van haar topstukken presenteren tijdens InterClassics Brussels; één vooroorlogse classic car afkomstig uit het desbetreffende land, één auto typerend voor het museum en één raceauto. Vol trots kondigden de heren ieder één van hun drie topstukken aan te zien tijdens InterClassics Brussels in het gezamenlijk paviljoen ‘The Big 5’ in Paleis 1 van 17 tot en met 19 november 2017 te Brussels Expo.

Bentley 4½ Litre Supercharged 1930 
National Motor Museum, Beaulieu –
Verenigd Koninkrijk
W.O. Bentley zette in 1919 zijn eerste sportauto in elkaar - een 3.0 liter-model. De 4.5 literversie die deze voorloper opvolgde, leidde uiteindelijk tot de geboorte van de Blower, het fameuze model met een motor met drukvulling. Bentley zelf had geen hoge pet op van dit soort motoren. De meeste auto's die ermee werden uitgerust, waren dan ook grotendeels door Sir Henry Birkin, een autocoureur, ontwikkeld. De versies met een motor met drukvulling wisten niet echt grote successen te behalen op de autocircuits, terwijl de originele Bentleys de 24 Uur van Le Mans in 1924, 1927, 1928 en 1929 op hun naam wisten te schrijven. De 'drukgevulde' versies lieten wel een goede indruk na op de weg. De compressor waarmee de Bentley op pad werd gestuurd, was door ingenieur Amherst Villiers ontworpen, een zeer goede vriend van de auteur Ian Fleming. Misschien is dat wel de reden waarom James Bond in de originele romans van Ian Fleming Casino Royale, Live and Let Die en Moonraker in een grijze Bentley Blower met een 4.5 litermotor rondreed.

Talbot Lago (T150 SS 'Teardrop' coupe Figoni & Falaschi) 1937
Louwman Museum, Den Haag – Nederland

De ‘goutte d’eau’, de waterdruppel, wordt deze uitzonderlijk fraaie carrosserie genoemd. In het Engels heet hij de ‘teardrop’, de traan. Het is een creatie van de Parijse carrossiers Figoni & Falaschi, indertijd bekend om hun flamboyante, maar altijd stijlvolle carrosserieontwerpen. Hun creaties staan in sterk contrast met wat er doorgaans wordt aangeboden. Ook hun technieken zijn nieuw: zo maken zij gebruik van de op dat moment nieuwe ‘Nitrolac’ metalliclakken. Achter zijn schoonheid verbergt deze auto dat het een pure racer is. Onder de motorkap zit een vierliter zescilinder van 160 pk. Een van deze ‘waterdruppels’ rijdt in 1938 naar een derde plaats op Le Mans, achter twee Delahayes.

Deze specifieke auto was eigendom van mevrouw Robin Byng, gravin van Strafford, die de auto in het vooroorlogse Frankrijk gebruikt. Na de oorlog wordt de Talbot Lago verkocht aan gentlemancoureur Rob Walker, die hem zelfs nog inzet als oefenauto voor Le Mans in 1949. Er zijn slechts zestien exemplaren vervaardigd. Elk van deze auto’s is verschillend omdat hij naar specifieke wensen is gemaakt.

Bugatti, type 46, coach 1933
The Cité de l’Automobile/Schlumpf Collection, Mulhouse – Frankrijk

Dit is de enige zogenaamde 'surprofilée' versie van de Bugatti type 46 die in de werkplaatsen in Molsheim in elkaar werd gezet. De geschiedenis van dit model is een mooi voorbeeld van de soms eigenaardige levensloop van onze dierbare auto's. De carrosserie (van de hand van Jean Bugatti) werd aanvankelijk op een 46 S-chassis gemonteerd en werd in die configuratie in oktober 1932 op het autosalon van Parijs voorgesteld. In maart van het volgende jaar werd de carrosserie op een nieuw chassis (type 50 T) geplaatst. De 'surprofilée' carrosserie die u hier ziet, werd door de Amerikaanse verzamelaar E. Richardson ontdekt op de binnenplaats van een boerderij in de Dordognestreek. Hij had eerder een chassis 46 in de fabriek gekocht en besliste om de carrosserie daarop te monteren. Er bestaat met andere woorden slechts één carrosserie 'surprofilée' van de Bugatti 46, die met drie opeenvolgende chassis zou worden gecombineerd.

Cisitalia 202 SMM Spider Nuvolari 1947

Museo dell’Automobile, Turijn - Italië

Deze bolide dankte haar naam aan Tazio Nuvolari, een autosportkampioen van vóór de tweede wereldoorlog, die in 1947 tijdens de Mille Miglia met zo'n auto aan de start verscheen. Het model ontstond in het atelier van Giovanni Savonuzzi, de hoofdingenieur van Cisitalia van 1945 tot 1948, en viel op door zijn bijzonder originele stijl. De volledige carrosserie was van aluminium gemaakt en was voorzien van slanke vleugeltjes, die nauwelijks zichtbaar zijn boven de achterste spatborden. Het exemplaar dat hier wordt getoond, is een van de tien auto's die nog bestaan - ongeveer de helft van alle modellen die tussen 1947 en 1948 werden gebouwd.

Minerva OO Vanden Plas, 1921
Autoworld Museum Brussels – België

Deze auto, met Belgische Vanden Plas “Tulipe” carrosserie, was de persoonlijke auto van Koning Albert I. Destijds het duurste model in het Minerva gamma. Na de eerste wereldoorlog werd de Minerva productie in 1919 heropgestart. Het eerste model was een 20 pk viercilinder 3.570 cc, in 1920 gevolgd door een zescilinder met dezelfde boring en slag van 90x140, de 30 pk met 5.335 cc. De ophanging van deze wagens bestond vooraan uit semi-elliptische veren met schokdempers en achteraan met omgekeerde cantilever-veren die dank zij hun grote slag een zeer comfortabele vering opleverden. De radiator kreeg een licht aerodynamische afgeronde vorm. Specificaties: 6 cilinder schuivenmotor / 5.335 CC / 30 PK / vier versnellingen.

Naast het hoofdthema zal er aandacht besteed worden aan ‘Cycle Cars & Grand Sport, highlighting a forgotten motor history’ als tweede thema. In samenwerking met Amilcar-Cyclecar club Nederland, die vervolgens weer samenwerkt met de Belgische en Franse clubs, worden een 20-tal cyclecars uit een bijzondere tijd getoond.

InterClassics Brussels vindt plaats van vrijdag 17 t/m zondag 19 november 2017 in paleis 1, 3, 4 en 8 van Brussels Expo. De klassieke autobeurs trekt traditiegetrouw veel kopers en liefhebbers. Entreekaarten zijn online met korting te koop: Online prijs volwassenen € 12,00 t.o.v. dagkassa prijs volwassenen € 15,00. Kinderen tot 12 jaar gratis. www.interclassics.be

The Big Five, Presenting The European National Motor Museums’ is het hoofdthema van de derde editie van InterClassics Brussels. De vijf leidende en meest toonaangevende motormusea van Europa zullen zich verenigen tijdens de derde editie van InterClassics Brussels. Ieder museum zal drie van haar topstukken presenteren. Nog nooit eerder vertoond en dus een unieke kans om dé topstukken uit vijf landen te aanschouwen op het gezamenlijk paviljoen tijdens InterClassics Brussels dat plaatsvindt van 17 t/m 19 november 2017 in Brussels Expo.

Unieke samenwerking The European National Motor Museums op InterClassics Brussels

Zonder enige uitzondering staat ieder museum bekend om haar bijzondere collectie aan classic cars. Naast de gevarieerde collectie, laten deze musea niet alleen de auto zien als meeste belangrijke verwezenlijking ooit, maar ook de invloed ervan op de samenleving. De collecties van deze musea, in totaal meer dan 1.500 classic cars, vormen een belangrijk deel van het cultureel erfgoed van de vijf Europese landen. Ieder museum zal drie van haar topstukken presenteren tijdens InterClassics Brussels; één vooroorlogse classic car afkomstig uit het desbetreffende land, één auto typerend voor het museum en één raceauto. Ook dit jaar zal het jaarbeeld van InterClassics Brussels 2017, met zijn kenmerkende nostalgische sfeer geïnspireerd door het hoofdthema, weer een verzamelitem worden voor de liefhebbers.

The Big Five musea:
Autoworld Museum Brussels, BelgiëHet Louwman Museum in Den Haag, Nederland
The National Motor Museum in Beaulieu, Verenigd Koninkrijk
The Cité de l’Automobile/Schlumpf Collection in Mulhouse, Frankrijk

Museo dell’Automobile in Turijn, Italië

Naast het hoofdthema zal er aandacht besteed worden aan ‘Cycle Cars & Grand Sport, highlighting a forgotten motor history’ als tweede thema. In samenwerking met Amilcar-Cyclecar club Nederland, die vervolgens weer samenwerken met de Belgische en Franse clubs, worden een 20-tal cyclecars uit een bijzondere tijd getoond.

InterClassics Brussels vindt plaats van vrijdag 17 t/m zondag 19 november 2017 in paleis 1, 3, 4 en 8 van Brussels Expo. De klassieke autobeurs trekt traditiegetrouw veel kopers en liefhebbers. Entreekaarten zijn online met korting te koop: Online prijs volwassenen € 12,00 t.o.v. dagkassa prijs volwassenen € 15,00. Kinderen tot 12 jaar gratis. www.interclassics.be

© 2019 MECC Maastricht