THEMA'S 2018

1_-2018-www.atomium.be-sofam-belgium.jpg

60 YEARS WORLD EXPO / CARS OF ’58

Zestig jaar geleden vond de wereldtentoonstelling, van 17 april tot 19 oktober 1958, plaats op de Heizel in Brussel onder de naam ‘Expo 58’. De Belgische regering besloot op 7 mei 1948 om de wereldtentoonstelling te organiseren in 1955. Door het uitbreken van de Koreaanse oorlog liep de planning echter vertraging op en verschoof de regering de tentoonstelling naar 1958. Deze World Expo stond volledig in het teken van het geloof in vrijheid en vooruitgang, dat zo kenmerkend was voor de jaren vijftig en zestig. De Expo 58 is voor eeuwig in het collectieve geheugen gegrift. Het is zonder twijfel een van de belangrijkste evenementen in de naoorlogse geschiedenis van België. De door Koning Boudewijn geopende tentoonstelling werd door 42 miljoen mensen bezocht. Het belangrijkste exponent van Expo 58 is ongetwijfeld het Atomium; negen gigantische bollen die samen een 165 miljard keer uitvergroot ijzerkristal uitbeelden. Nu zestig jaar later kijken wij tijdens InterClassics Brussels 2018 terug naar deze Expo 58 en vieren we dit jubileum middels een bijzondere expositie waarbij een unieke verzameling van auto’s uit het jaar 1958 gepresenteerd zal worden, in samenwerking met de Belgische Federatie voor Oude Voertuigen (BFOV), in Paleis 5.

© 2018 – www.atomium.be – SOFAM Belgium



 

p01_1054_a4.jpg

70 YEARS PORSCHE 356

Snel, puur en vol emotie en beleving: Porsche is al 70 jaar synoniem voor sportwagens van het hoogste niveau. Het merk is gebouwd op het levenswerk van Professor Ferdinand Porsche, dat werd voorgezet door zijn zoon Ferry. De eerste Porsche werd op 8 juni 1948 geregistreerd: de 356 ‘Nr. 1’ Roadster welke werd gebouwd door Ferry Porsche. Porsche gebruikte voor de productie veel onderdelen van de Volkswagen, zoals de luchtgekoelde boxermotor. Dit omdat Ferdinand Porsche in de jaren 30 was betrokken bij de ontwikkeling van deze auto. De mechanische onderdelen, inclusief de motor, de schokdemper en het chassis, werden gebouwd door Volkswagen. De Porsche 356 was tot 1965 in productie. In totaal werden er tussen 1948 en 1965 76.313 exemplaren van de Porsche 356 gebouwd. De 356 werd opgevolgd door de Porsche 911. De 356 was de verwezenlijking van de sportwagen waar Ferry Porsche van droomde. Porsche CEO Oliver Blume: “Zijn visie wordt nog steeds weerspiegeld in alles wat het merk Porsche ook vandaag nog zo bijzonder maakt.” Het jubileumjaar van Porsche wordt gevierd onder het motto ’70 jaar sportwagens van Porsche’. Tijdens InterClassics Brussels 2018 wordt er een uitzonderlijke collectie van de Porsche 356 gepresenteerd in Paleis 6.

THEMA'S VORIGE EDITIES

  • The Big Five - Presenting The European National Motor Museums

    De vijf leidende en meest toonaangevende motormusea van Europa hebben zich verenigd tijdens de derde editie van InterClassics Brussels. Zonder enige uitzondering staat ieder museum bekend om haar bijzondere collectie aan classic cars. Naast de gevarieerde collectie, laten deze musea niet alleen de auto zien als meeste belangrijke verwezenlijking ooit, maar ook de invloed ervan op de samenleving. De collecties van deze musea, in totaal meer dan 1.500 classic cars, vormen een belangrijk deel van het cultureel erfgoed van de vijf Europese landen. Ieder museum heeft drie van haar topstukken gepresenteerd, waarvan één vooroorlogse classic car afkomstig uit het desbetreffende land, één auto typerend voor het museum en één raceauto. Nog nooit eerder vertoond en was dus een unieke kans om dé topstukken uit vijf landen te aanschouwen op het gezamenlijk paviljoen tijdens InterClassics Brussels.


    The Big Five musea:
    Autoworld Museum Brussels, België
    Het Louwman Museum in Den Haag, Nederland
    The National Motor Museum in Beaulieu, Verenigd Koninkrijk
    The Cité de l’Automobile/Schlumpf Collection in Mulhouse, Frankrijk
    Museo dell’Automobile in Turijn, Italië

    Cyclecars & Grand Sport - Highlighting a forgotten motor history

    In de beginjaren van de vorige eeuw werd het straatbeeld nog niet gedomineerd door auto's. Automobielen waren schaars en nog maar net uitgevonden. Ze werden gebruikt door de beter gesitueerden. Maar ook het gewone volk kwam in de ban van de automobiel en dan met name van de goedkopere modellen; de voiturettes en de cyclecars. Cyclecars zijn kleine, goedkope lichtgewicht voertuigjes, geproduceerd tussen pakweg 1910 en het einde van de jaren 20. Ze kenmerkten zich door hun lichte en soms ietwat fragiele constructie en waren bedoeld om het gat op te vullen tussen de motorfiets en de volwaardige automobiel. En er werd zelfs mee geracet. In heel Frankrijk werden wedstrijden gehouden waar je met je eigen auto aan kon deelnemen. Elk weekend was er wel ergens een snelheidswedstrijd, recordpoging, heuvelklim of betrouwbaarheidsrit. Alles was nog mogelijk op de openbare weg. Gouden tijden voor de ware autosportliefhebber! Het echte cyclecar tijdperk loopt ten einde als de grote autoproducenten steeds efficiënter gaan produceren, waardoor de in massa geproduceerde auto’s steeds goedkoper worden en een alternatief vormen voor de cyclecars. Tijdens InterClassics Brussels werd, in samenwerking met Amilcar-Cyclecar club Nederland, die vervolgens weer samenwerkten met de Belgische en Franse clubs, een 20-tal cyclecars uit een bijzondere tijd getoond.


  • Legends of Spa-Francorchamps


    Spa-Francorchamps kan sinds het begin van de jaren twintig op duizend-en-een fantastische en heldhaftige verhalen terugblikken. In de beginjaren reden de piloten op een piste van aarde, achter het stuur van een helse machine. Het circuit werd bedacht door aristocraten uit Luik, in de magische driehoek tussen Francorchamps, Malmedy en Stavelot. In 1924 vond voor het eerst de bekende 24 Uur van Francorchamps plaats, een jaar na de 24 Uur van Le Mans. De eerste echt grote wedstrijd met internationale weerklank voor eenzitters kwam er in 1925, met de Grote Prijs van Europa. Zeven wagens namen aan het evenement deel. De overwinning was voor de bekende Alfa Romeo-piloot Antonio Ascari. In 1939 bedacht het bestuur een unieke bocht, die ook terug te zien is in het jaarbeeld van InterClassics Brussels 2016: de Raidillon. De piloten moesten de bocht tegen zeer hoge snelheid aansnijden, waarmee duidelijk naar voren kwam wat het bestuur van het circuit wilde: Spa-Francorchamps uitbouwen tot één van de snelste circuits van Europa. De bocht heeft inderdaad bekendheid verworven in de hele wereld en wordt aanbeden door piloten. Tijdens InterClassics Brussels werd dit thema gepresenteerd aan de hand van een 25-tal auto’s die deel hebben uitgemaakt van de historische geschiedenis van het circuit.

    The Fascinating World of Microcars


    Een dwergauto is een historisch (de productie is vóór 1970 beëindigd), gemotoriseerd 3- en 4 wielig voertuig, waarvan de motor een cilinder-inhoud heeft van maximaal 600 cc. De vroegste dwergauto’s hadden vaak maximaal twee zitplaatsen en drie wielen. De meeste van deze auto’s zijn in de vijftiger jaren van de vorige eeuw gebouwd en heetten toen ‘scootmobiel’, ‘bubble car’ (vooral de exemplaren met grote gewelfde ruiten) of gewoon ‘kleine auto’. Dwergauto’s werden meestal uit bezuinigingsoverwegingen geboren in tijden van benzine- of materiaalschaarste. Vooral in het Europa van na de Tweede Wereldoorlog brak er een bloeitijd aan voor de dwergauto. In Duitsland waagden vliegtuig-producenten als Messerschmitt en Heinkel, die geen vliegtuigen meer konden bouwen, zich aan de productie van deze cockpits op drie wielen. Het verhaal gaat dat er nog een voorraad cockpitkoepels lag, waar toen dit autootje bij werd ontworpen. Slechts enkele modellen dwergauto zijn in grote aantallen (meer dan 100.000 stuks) gebouwd zoals de Messerschmitt, de Goggomobil en de BMW Isetta. Van veel meer zijn er tientallen of honderden gemaakt. Veruit de meeste van de ruim 1500 modellen van 500 fabrikanten zijn slechts één of enkele malen gebouwd. Een heel klein percentage heeft de tand des tijds overleefd en deze worden nu gekoesterd door mensen binnen- en buiten clubverband. In samenwerking met de Dwergauto-club België presenteerden wij ‘The Fascinating World of Microcars’.

  • Bugatti: Kunst op wielen

    Bugatti is ongeëvenaard. In alle opzichten. De man achter de magische historie van dit grensverleggende sportwagenmerk is Ettore Bugatti. Hij groeide op in een kunstzinnige familie, maar had een grote passie voor techniek. In 1909 richtte de Italiaan met Franse nationaliteit Automobiles Ettore Bugatti op. Zijn zoektocht naar technische perfectie verrichtte wonderen op het circuit. Bugatti zette de maatstaf en boekte grootse successen in de autosportgeschiedenis, maar verloochende zijn afkomst niet. Zijn fabuleuze ontwerpen waren letterlijk ‘kunst op wielen’. Aan de hand van een 20-tal Bugatti’s werd de geschiedenis van dit befaamde merk op de beursvloer gepresenteerd. Een absoluut hoogtepunt van InterClassics Brussels! .

    60 jaar Citroën DS

    De Citroën DS werd in oktober 1955 op het autosalon van Parijs gepresenteerd. Reacties als ‘voertuig van Mars’ en ‘la Bombe Citroën’ haalden toen de krantenkoppen. Op de eerste dag van het Salon d’Automobile werden 12.000 orders voor de Citroën DS19 genoteerd. Een absoluut record, dat nog steeds staat als een huis en waarschijnlijk door geen enkel automerk ooit nog verbroken of zelfs maar geëvenaard zal worden. Het was voor die tijd – en dat geldt nog steeds – qua vormgeving en technische innovatie een uniek ontwerp. Nooit eerder werden er zoveel technische vernieuwingen tegelijkertijd op een auto-ontwerp toegepast. De DS is dan ook in 2001 bekroond als de meest vooruitstrevende technische innovatie van de twintigste eeuw! Het themapaviljoen ‘60 jaar Citroën DS’, dat in samenwerking met de Amicale van Belgische Citroën Clubs (ABCC) was ingericht, toonde de geschiedenis van de Citroën DS. .

+ -

FOTOS VORIGE EDITIES

Interclassics-Brussels-90--HH
Interclassics-Brussels-85--HH
Interclassics-Brussels-82--HH
Interclassics-Brussels-84--HH
Interclassics-Brussels-91--HH
Interclassics-Brussels-87--HH
Interclassics-Brussels-88--HH
Interclassics-Brussels-74--HH
Interclassics-Brussels-80--HH
Interclassics-Brussels-71--HH
© 2018 MECC Maastricht